Weekly Blog #41

Mijn langste training stond deze week op de planning! 

Maandag – Kracht

Ik begon de week met een goede krachttraining. Die zou ik nog een paar dagen gaan voelen 😉

Dinsdag – Hardlopen

Een hardlooptraining met tempoblokken: 1:15 uur totale duur van de training, met daarin drie blokken van 3 kilometer op tempo 6:00 per kilometer. Een heel programma dus, maar gelukkig had ik hem in mijn horloge geprogrammeerd zodat ik er niet over na hoefde te denken 🙂

De training ging goed! Wel vond ik het best koud (wellicht iets te fris aangekleed voor mijn doen). Alle tempo’s zaten op de 6:00 of zelfs sneller. Hij was pittig, maar ging goed! Bij elkaar 11,5 kilometer gelopen.

Woensdag – Crosstrainer

Lastige week deze week, want op donderdag kon ik niet trainen en vrijdag zou te dicht op mijn lange duurloop zijn. Wanneer moest ik dan mijn derde training doen? De opdracht was 45 minuten in zone 1.

Het gaat goed met mijn knie, maar twee dagen achter elkaar hardlopen vind ik toch net iets teveel van het goede. Zeker omdat ik gisteren ook al goed spierpijn had van de krachttraining. Ik besloot dus om 45 minuten in zone 1 op de crosstrainer te gaan staan. Gedurende het herstel van de lopersknie deed ik dat ook regelmatig en deze periode heeft, voor mijn gevoel, uiteindelijk geen tot zeer weinig invloed gehad op mijn conditie. Aldus stond ik 45 minuten op de crosstrainer met mijn hartslag perféct in de zone.

Donderdag – Rust

Vandaag geen training!

Vrijdag – Rust

Ik had vandaag een dagje vrij van mijn werk. Omdat er morgen 30 kilometer op de planning staat, besloot ik deze dag heel erg rustig door te brengen. Lekker op de bank, ’s avonds alleen even op de fietst gestapt om pasta te halen en verder zeer weinig gedaan.

Zaterdag – Hardlopen

Kom maar op met die 30 kilometer! Dat was mijn gedachte. Eerst even vers tape laten plakken en de boel losgemaakt door de fysio en rond 11 uur vertrok ik. Wat was het warm! Terug naar huis, t-shirtje omruilen voor een hemdje. En weer op pad. En wat ging het slecht. Pfoe hee. Mijn benen voelden zó zwaar en kwamen amper vooruit. Voor mijn gevoel deed ik zoveel moeite en mijn tempo was om te huilen. Ik voelde mij ook wat licht in m’n hoofd en dacht echt “hoe ga ik dit ooit redden”. Uiteindelijk besloot ik na 3 kilometer dan ook om te stoppen. Ik had morgen ook tijd en vandaag zou het waarschijnlijk zoveel moeite gaan kosten met de vraag of ik het überhaupt zou gaan halen. En als ik op 15 km tot dat besef kom, dan kan ik het de dag erna niet nog eens proberen… Aldus met een flink balend gevoel naar huis gegaan (en mij overigens de hele dag niet echt lekker/fit gevoeld). En aangezien volledige rust dus geen garantie is op een goede loop, zijn we ’s middags nog even neer de stad gewandeld. 15.000 stappen gezet vandaag en morgen 30 km te rennen. We gaan het zien.

Zondag – Hardlopen

Poging 2. Ik voelde mij ’s ochtends al een stuk beter en ik ging met goede moed op pad. Joost deed de eerste 3,5 km mee: hij loopt namelijk de dag voordat ik de marathon loop een wedstrijd van 5 kilometer. En dan moet je toch een keer getraind hebben van te voren. Dus die eerste 3,5 km zaten er snel op.

Daarna zelf door: nog 11,5 km alleen, want vanaf de 15 km zou Joost mij op de fiets komen vergezellen. Het ging goed, ik zat er lekker in met een goed tempo. Het was wel warm, maar de wind was heerlijk en maakte het goed te doen. Bij 15 km was ik zoals afgesproken weer thuis en gingen we samen door. Een lekkere voorraad aan drinken (en water om over mijzelf heen te gooien) mee en samen kletsen.

De kilometers gingen prima voorbij. Eigenlijk voor ik er erg in had zaten we bij de 25. Daar zette ik wel weer mijn muziek op: ik merkte dat mijn tempo wat inzakte en muziek helpt mij daar dan echt bij. Vorige week kreeg ik het bij de 25 wel echt zwaarder: dat was nu lang niet zo sterk. Ook het stukje van de 28 naar de 30 voelde niet zo zwaar als toen van de 25-28.

Uiteindelijk deed ik er 3 uur en 12 minuten over en liep ik 30,30 kilometer. Het gemiddelde tempo was 6:21 (9,4 km p/u). Het was de bedoeling om 9,5, althans tussen de 9 en 10 km p/u te lopen, dus dat is prima gelukt! En het tempo was ook maar liefst 30 seconden per minuut sneller dan vorige week.

Afrondend

De week met de langste training. Hij ging goed en ik heb vertrouwen in de marathon! Ik voelde mijn knie wel wat op maandag, maar dat was dinsdag weer weg. Dus dat was ook fijn 🙂

Jammer dat het op zaterdag niet goed ging, ik vond het eerst moeilijk om toe te geven en te stoppen. Maar omdat het zondag dus goed ging, ben ik heel blij dat ik dat heb gedaan!

Countdown: nog 3 weken tot de New York Marathon!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s