Weekly Blog #28

Week 1 van mijn trainingsschema naar de New York Marathon! De eerste week zit er op. In totaal stonden er drie hardlooptrainingen op de planning: één met de groep en twee zelf. 

Maandag – Kracht 

Ik begon deze eerste trainingsweek met een krachttraining van drie kwartier. Benen, billen en buik kwamen aan de orde. Ook een klein beetje bovenarmen (een oefening waarbij ik ook mijn buik train). Een lekkere pittige training!

Dinsdag – Hardlopen

Hardlopen met de loopgroep. In mijn schema staan de trainingen van dinsdag met de hardloopgroep ingepland en zodoende liep ik vanavond een 10 kilometer training.

We begonnen met één kilometer opwarmen, vervolgens oefeningen en daarna de daadwerkelijke training. 10 kilometer in je eigen tempo. Ik sloot aan bij het groepje dat niet helemaal voorop liep, maar het groepje daarachter. Het tempo zat er goed in en werd gedurende de training steeds iets hoger. Uiteindelijk liepen we 9,75 kilometer in een tempo van 5:45 minuut per kilometer (10,4 km p/u). Daarna deden we cooling down-oefeningen en liepen we 1 kilometer uit.

Een lekkere training, wel pittig hoor!

Woensdag – Yoga

Vanavond deed ik weer eens yoga! Daar valt eigenlijk weinig over te vertellen 🙂

Donderdag – Hardlopen

Training twee van deze week. 30 minuten in zone 1 en 30 minuten in zone 2 lopen.

Ik vond het nog best lastig om qua hartslag in zone 1 te blijven. Voor mijn gevoel ging mijn hartslag alle kanten op: te hoog, dan weer te laag, dan weer te hoog. Waar is die middenweg?! Misschien kwam het ook wel doordat ik er zo mee bezig was. Uiteindelijk heb ik hem (gemiddeld gezien) redelijk in zone 1 kunnen houden, met het (bijbehorende) lage looptempo.

De tweede helft moest in zone 2, een wat hogere hartslag dus. Ik kreeg ‘m eerst gewoon niet omhoog! Duurde een minuut of 3. Toch apart… Uiteindelijk lukte het en het was in deze zone een stuk makkelijker om hem netjes binnen de marges te houden.

Leuk om te zien dat je achteraf in de grafiek zowel qua tempo als qua hartslag ziet dat er een verschil zit tussen de eerste en tweede helft. Ik denk dat ik het netjes heb gedaan, mijn Garmin zegt dat ik 44% in zone 1 en 45% in zone 2 heb gezeten tijdens het lopen. Niet helemaal 50/50, maar redelijk in de goede richting (denk ik en hoop ik, haha).

Vrijdag – Rust 

Vandaag had ik een dagje rust!

Zaterdag – Hardlopen

Een goed begin van het weekend: een duurloop van 15 kilometer! Samen met Zoë deed ik deze training.

Ik had een tempodoel meegekregen voor deze training, namelijk 9,5 km p/u. Dat had ik van te voren ook ingesteld op mijn horloge, maar dan wel met een marge om te voorkomen dat hij constant zou gaan blèren. Dus het ingestelde doel was tussen de 9,3 en 9,7 km p/u te lopen. En nog steeds piepte het horloge wel regelmatig hoor: dan liepen we weer te snel, dan weer te langzaam. Maar op een gegeven moment waren we lekker constant bezig!

Het was warm, we waren rond 10.30 vertrokken, dus niet op het heetste moment, maar wel op een redelijk warm moment van de dag. Veel in de schaduw, maar ook in de volle zon gelopen. Gelukkig vaak ook met een windje erbij, maar warm was het wel 🙂 Gelukkig niet al te veel last van gehad: het lopen ging eigenlijk prima!

We liepen de kilometers vrij constant qua tempo en uiteindelijk liepen we gemiddeld 9,6 km p/u. Iets harder dan opgegeven, maar die 100 meter zal niet zo’n verschil maken denk ik?! Na het hardlopen lekker samen met onze logeerhond gepicknickt in het park: heerlijke dag zo!

Zondag – Rust

Ook vandaag stond er rust op de planning. Lekkere afsluiter van de week, toch? 🙂

Afrondend

Maar liefst vijf keer gesport deze week, waarvan ik drie keer ben gaan hardlopen. In totaal liep ik 35,3 km hard. Best netjes! Op naar volgende week 🙂

Countdown: nog 16 weken tot de New York Marathon!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s