Road to New York #3

Deel drie van de serie “Road to New York”. Dit derde deel komt vrij kort op deel twee. Waarom? Dat lees je hier!

Op 6 juni schreef ik over mijn gerichtere aanpak voor de marathontrainingen. Daarin gaf ik aan dat ik een schema heb opgesteld op basis van diverse boeken en (uiteraard ;)) de informatie die je kunt vinden op internet.

Toch vond ik het lastig. Zou mijn schema wel goed zijn, zou ik met mijn eigen schema niet teveel trainen waardoor ik overtraind raak? Gevolg daarvan was dan dat ik juist weer te weinig ging trainen. Zo vind ik het in aanloop naar wedstrijden altijd tricky om ‘teveel’ te trainen en deed ik een training minder. Dat resulteerde erin dat ik vaak maar twee keer per week liep. En dat is nu juist net wat ik níet wil!

Dus. Wat dan?

Ik laat mij begeleiden door middel van een schema op maat van Rob Veer!

In de hardloopwereld een bekende naam. Schreef ook het boek “De tien, de halve en de hele” en heeft al veel mensen begeleid naar mooie prestaties. Zo heb ik vorig jaar deelnemers aan de New York Marathon gevolgd die deze liepen in samenwerking met Vifit Sport en las ik hun resultaten en ervaringen met Rob Veer. Dat wil ik ook, dacht ik 🙂 Iemand met verstand van zaken en hij gaat voor mij een schema maken!

Elke vier weken krijg ik een trainingsschema, te beginnen op 9 juli. Mijn schema van de hardloopgroep heb ik aan hem toegestuurd, waarbij ik heb aangegeven dat ik het liefste in ieder geval één keer per week met hen meetrain. Dat gaat hij dan ook meenemen in mijn schema. Voor het overige train ik op basis van het door hem opgestelde schema.

Het schema voor de eerste vier weken heb ik inmiddels ontvangen. Dat lijkt best mee te vallen! Op dinsdag train ik met de groep mee, op donderdag staan er trainingen op basis van hartslag op de planning en in het weekend duurlopen met een vooraf aangegeven tempo. Op maandag doe ik krachtoefeningen.

Het schema wordt per vier weken opgesteld waardoor er ruimte is voor bijsturing. Ook heb ik mijn doel voor 4 november doorgegeven. Finishen is uiteraard het eerste doel. Maar de tijd waarbinnen ik hem wil finishen, dat is ook een doel!

Ik vind het spannend. Mensen die mij kennen weten dat ik een controlfreak ben. En het laten maken van een schema door iemand anders lijkt daar op het eerste gezicht niet zo goed in te passen. Maar omdat ik een bepaald doel heb voor de marathon en omdat ik graag naar zo’n doel toewerk, is dit juist een mooie manier om dat te bereiken.

Let’s do this!


Teruglezen:
Road to New York #1
Road to New York #2

Advertenties

2 gedachtes over “Road to New York #3

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s