Weekly Blog #18

Ondanks dat ik mij niet helemaal fit voelde deze week, toch veel getraind!

Maandag – Rust

Vandaag was het een rustdagje.

Dinsdag – Yoga

Vanochtend werd ik wakker met keelpijn… Eigenlijk ook heel de nacht last van gehad. Daardoor voelde ik mij de hele dag niet super fit en had ik ook niet veel gegeten, omdat dat best wel pijn deed. Vanavond stond er echter een 18 kilometer training op de planning bij de loopgroep. Het leek mij niet verstandig om daaraan mee te doen. Omdat ik wel iets wilde doen, besloot ik yoga te doen. Niet té inspannend en toch lekker om gedaan te hebben!

Woensdag – Kracht

Vandaag deed ik samen met Joost krachtoefeningen om zo mijn benen en core sterker te krijgen. Ongeveer 40 minuten heb ik allerlei oefeningen gedaan. Dat voelde ik de dagen erna weer goed 😉

Donderdag – Hardlopen

Ondanks dat de keelpijn nog steeds aardig aanwezig is, ben ik vanavond toch gaan hardlopen. Ik voelde mij energieker dan dinsdag en ik had zin om te trainen. Er stond een intervaltraining op de planning in de vorm van een vaartspel. Dat soort trainingen vind ik altijd erg leuk.

We liepen, met in- en uitlopen, zo’n 11,5 kilometer. Stukken door de Vughtse heide en stukken gewoon op verhard terrein. Veel verschil in snelheid uiteraard en het was alles bij elkaar een pittige training, maar wel lekker!

Vrijdag – Kracht

Vandaag weer kracht! Jaja, de tweede keer deze week al! Omdat ik nog wel spierpijn had van de krachttraining afgelopen woensdag deed ik niet al te gek 🙂 Maar het voelde goed om deze week twee keer kracht te hebben gedaan! Zeker omdat ik deze week niet aan de 3x hardlopen zou gaan komen.

Zaterdag – Rust

Geen sportdag vandaag! Herstellen van de krachttraining en mijn Garmin had mij zelfs 53 uur herstel opgegeven na de training donderdag 😮 En omdat ik voor morgen een lange loop had gepland, heb ik dus vandaag niet gesport.

IMG-20180506-WA0023

Zondag – Hardlopen

Vandaag met het prachtige weer lekker gaan lopen. Ik ben echt meer gemaakt voor de warmte dan voor de kou: wat heb ik heerlijk gelopen zeg. De bedoeling was een uurtje of twee gaan lopen, geen echt kilometerdoel. Ergens tussen de 15 en 20 kilometer zou mooi zijn.

Lekkere koele kleding aangetrokken (zó blij met het Under Armour setje dat ik afgelopen kerst in Berlijn heb gekocht), flesje water meegenomen en gezorgd dat ik na 10 kilometer weer thuis was om mijn flesje opnieuw te vullen.

Ik wilde met een hartslag van ongeveer 150 lopen (mijn max is 200). Dat lukte niet echt kwam ik al snel achter, uiteindelijk werd het doel tussen de 155 en 160. Leek mij ook prima, want ook dat is niet te hoog. Dat hield ik goed vol.

De kilometers gingen lekker voorbij. Allerlei nieuwe paden geprobeerd, stukken door bossen heen gelopen, heerlijk! Wel gestoken door een beest toen ik even stil stond in het bos om een foto te maken. Dat deed ik dus maar niet meer. Toen ik op de 15 km zat kon ik kiezen om naar huis te gaan (nog zo’n 500 meter) of door te gaan. Omdat het zo lekker voelde besloot ik door te gaan en er uiteindelijk 20 kilometer van te maken! Mijn tempo en hartslag bleven mooi gelijkmatig.

Het viel me alles mee. Ik was goed gekleed op de warmte, veel gedronken en op een niet al te hoog tempo gelopen. Gemiddeld liep ik op een tempo van 7:35 per kilometer (7,9 km p/u dus) en ik deed er in totaal 2 uur, 31 minuten en 31 seconden over. Dat is echt langzaam voor mij, maar dit soort trainingen gaan mij denk ik uiteindelijk veel brengen 😉 Gemiddeld was mijn hartslag 160, dat doel heb ik gehaald dus haha. Verder voelde ik mij achteraf ook goed en een stuk minder moe dan mijn 20 kilometer-training die ik een hele tijd terug liep.

Afrondend

Ook al voelde ik mij de hele week niet helemaal fit, ook zondag had ik nog last van mijn keel, toch heb ik (voor mijn gevoel) goed getraind deze week. Weliswaar maar twee hardlooptrainingen, maar in totaal toch 5 dagen iets gedaan!

Omdat ik op 19 mei de halve marathon ga lopen tijdens de IJsselsteinloop wilde ik van te voren nog een keer een lange afstand lopen. En dat is zondag mooi gelukt! De kans is natuurlijk aanwezig dat het tijdens de halve marathon ook zo warm is, dus daarom wilde ik ook een lange training in de warmte doen om te kijken hoe ik daar op zou reageren. Vooralsnog prima lijkt het 🙂

Volgende week weer met goede zin trainen!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s