Road to New York #1

Mijn eerste halve marathon zit erop. Hoe dat is verlopen, lees je hier. In mijn eerste blog op deze website had ik uiteengezet hoe ik zou gaan trainen naar deze wedstrijd. Die is nu gelopen en nu is het tijd om weer verder te kijken.

Marathon

Uiteraard is de hele marathon van New York op 4 november het uiteindelijk doel. Het duurt echter nog even voor het echt zo ver is (nog zo’n 7 maanden). Daarom wil ik nu eerst een goede basis gaan leggen qua trainingen. Hieronder lees je mijn voornemen voor de periode van nu t/m eind mei. Omdat dit wel in het teken staat van uiteindelijk de marathon in New York, is deze blog dan ook de eerste in de reeks “Road to New York”!

Loopgroep

Zoals je in mijn weekverslagen hebt kunnen lezen, ben ik een paar weken geleden begonnen met het meetrainen bij een loopgroep van de atletiekvereniging in Vught. Ik was benieuwd of mij dat zou gaan helpen bij het gerichter en efficiënter trainen. Na een paar keer meelopen, ben ik tot de conclusie gekomen dat dat inderdaad zo is.

Ik ben, op basis van mijn huidige prestaties en doelen, ingedeeld bij de C1-groep. Dat is de groep die 90-105 minuten per keer traint. De trainingen zijn op dinsdag en donderdag om 19.00 uur.

De trainingen zijn divers. Zo staan er duurlopen op de planning, maar ook verschillende soorten intervallen. Er is ruimte voor je eigen tempo en het is gezellig om met een groep hardloopliefhebbers te lopen. Ook geeft het je net dat extra duwtje in de rug om je ’s avonds om te kleden om te gaan hardlopen en om tijdens de training nét dat beetje extra te geven. Ook worden er warming-up oefeningen gedaan en wordt er aan het einde ook goed gestretcht. Doordat onze trainingen vrij lang zijn, loop je op zo’n avond ook makkelijk 10-15 kilometer (of zelfs meer).

Deze trainingsomvang en intensiteit zou ik, zoals ik het nu inschat, zelfstandig niet zo snel bereiken (althans nu nog niet). Ik heb mij daarom inmiddels aangemeld als lid bij de vereniging. Ik denk zeker dat dit mij vooruit gaat helpen en een goede basis zal gaan leggen om straks naar de hele marathon toe te trainen.

De komende periode is dus het voornemen om elke week beide trainingen mee te doen. Dat betekent dat ik doordeweeks al aardig wat trainingskilometers meepak en ook aan mijn snelheid werk door de verschillende intervaltrainingen.

Weekend

In de weekenden blijf ik uiteraard ook lopen. Dat zal meestal alleen of samen met Zoë zijn. Omdat ik doordeweeks pittige trainingen doe, is het mijn bedoeling om in het weekend rustige duurlopen te gaan doen op hartslag. Dat heb ik laatst al een keer geprobeerd. Erg onwennig en een laag tempo, maar het schijnt je echt vooruit te helpen. Daar gaan we dan maar van uit 🙂

Afhankelijk van de trainingen die ik doordeweeks heb gedaan, is het de bedoeling om de trainingslopen in het weekend qua omvang steeds iets op te schroeven, naar zo’n 25 kilometer eind mei. Op die manier raak ik steeds meer gewend aan de kilometers, welke ik dan in rustig tempo loop. Ik lees op diverse plekken dat het verstandig is om de omvang om de twee weken op te hogen met bijvoorbeeld 2 km. Zo kan je lichaam tussendoor herstellen.

Krachttraining

Uiteraard moet ik ook niet vergeten om aan krachttraining te doen, dit om mijn core en (boven)benen te verstevigen. De laatste tijd lukt het mij vrij aardig om dit één keer per week te doen en het is dan ook mijn voornemen om dit zo vol te houden.

Om echt sterker te worden zal ik het naar verwachting niet redden met één keer per week oefeningen doen. Iets is echter beter dan niets, en doordat de trainingsomvang van het lopen ook stijgt, zal ik uiteindelijk wel sterker worden. Ik moet ook realistisch blijven. Ik kan mij wel voornemen twee keer per week oefeningen te doen, maar ik weet dat ik dat waarschijnlijk (in ieder geval op dit moment) toch niet ga halen. Dus het doel is één keer per week!

Alternatieve trainingen

Ik probeer soms ook alternatieve trainingen te doen, zoals yoga en zwemmen. Omdat ik met twee keer per week hardlopen met de loopgroep en in het weekend zelf lopen al op drie keer hardlopen per week zit, is het dan ook mijn bedoeling om als extra training  een alternatieve training te doen. Deze training komt qua prioriteit wel achteraan. Voel ik mij moe of denk ik dat mijn lichaam meer heeft aan rust, dan zal ik deze training dus overslaan. Ook heb ik natuurlijk nog een privéleven naast het sporten en werken. Dat betekent dus ook dat ik in de avonduren vaak afspraken heb staan. Dat heeft tot gevolg dat ik dan niet aan sporten kan doen. Op dat soort momenten laat ik de alternatieve trainingen dus voor wat het is en zie ik de week erna wel weer of het er dan wel van komt.

Wedstrijden

Ik heb de komende tijd ook een aantal leuke wedstrijden op de planning staan. Op 8 april doe ik mee aan de kwart marathon (10,55 km dus) in Rotterdam. Dit omdat het mij gewoon leuk lijkt om de sfeer van zo’n marathon mee te maken. De week daarna doe ik mee aan de Vrijstad Vianen Loop, dat is een wedstrijd van 10 kilometer. Die loop ik samen met collega’s. De volgende die dan op de planning staat is dan op 13 mei: een halve marathon in Tilburg. Daarna op 27 mei in Den Bosch de Vestingloop. Daar loop ik de 15 kilometer.

Samenvattend

Omdat ik nog aardig wat tijd heb voordat de marathon plaatsvindt, ga ik nu nog niet wezenlijk anders of vaker trainen. Ik ga nu werken aan een goede basis met meer kilometers per training, uitgaande van drie hardlooptrainingen per week. Ik laat mijn lichaam daar eerst aan wennen. De trainingen met de loopgroep doordeweeks gaan daar zeker aan bijdragen.

Dit is in grote lijnen mijn planning voor de periode april en mei. Daarna is het nog 5 maanden tot de marathon! Ik zal op dat moment gaan bekijken hoe het tot dan toe is gegaan en wat ik ga wijzigen aan mijn trainingen om steeds beter in vorm te komen voor de marathon. En uiteraard pas ik tussendoor ook mijn plannen aan, mocht dat nodig blijken 🙂

De wekelijkse blogs hou ik er ook in. Ik vind het leuk om mijn ervaringen op te schrijven en het is voor mijzelf ook weer een mooie terugblik aan het eind van de week hoe die trainingsweek is verlopen. Daarnaast dus deze reeks, de “Road to New York”. Daarin zijn de updates nu natuurlijk nog niet heel regelmatig, maar hoe dichterbij de marathon komt waarschijnlijk wel 😉

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s