Weekly Blog #10

De laatste volle trainingsweek voor de halve marathon. Volgende week zondag is het namelijk al zo ver!

Maandag – Yoga

Vandaag deed ik sinds lange tijd weer eens aan yoga! Ik had gisteren al hardgelopen en had nog wat spierpijn van de krachtoefeningen van zaterdag, dus daar had ik allebei eigenlijk niet zo’n zin in om te doen. Wel wilde ik íets doen. En zodoende werden het 45 minuten yoga 🙂

Dinsdag – Hardlopen

Niet veel tijd vanavond en geen mogelijkheid om met de loopgroep mee te trainen, dus even snel hardlopen na het werk. En wauw, het was nog gewoon licht!! Ik kon dus mooi door de natuurgebieden lopen, wat fijn zeg! Ik liep 4 kilometer op 10 km p/u. Niet veel, maar iets is beter dan niets 🙂

Woensdag – Rust

Een rustdagje! Laatste dagje leren voor mijn examen morgen, spannend!

Donderdag – Hardlopen

Samenvatting: zwáár!! Wow 😉 Het was een training bij de hardloopvereniging, een piramidetraining dit keer. 1 t/m 6 minuten hardlopen met tussendoor twee rustige minuten én daarna weer terug van 6 naar 1. Ik had nog nooit een piramidetraining gedaan, maar er uiteraard wel eens van gehoord. Ik had wel gedacht dat het zwaar zou zijn, maar het viel toch wel een beetje tegen als ik eerlijk ben, haha.

Sowieso moet je goed doseren. Want het tempo dat je de eerste minuut aanhoudt, moet je eigenlijk dus ook die langste 6 minuten kunnen aanhouden. En ik zou mijzelf niet zijn als ik die eerste dus veel te snel ging 😉

Ik heb het volgehouden, maar ik liep wel achteraan de groep. Maar dat is uiteraard niet erg 🙂

Ik had vandaag ook mijn mondeling examen van de opleiding Insolventierecht voor Curatoren. Daar had ik uiteraard gedurende de dag (en gisteren en eergisteren etc…) wel wat stress voor. Het mondeling was om 11.30 en de uitreiking van het certificaat om 14:45. En pas vlak voor de uitreiking hoorde je of je het wel had gehaald of niet. Gelukkig had ik het gehaald! Met onder andere het compliment dat ik enorm ter zake kundig ben: daar ben ik natuurlijk best wel trots op 🙂 Maar ik heb wel gemerkt dat dit dus bij elkaar een zware dag was, toen ik daarna thuis op de bank zat was ik echt heel erg moe. Alle moed bij elkaar moeten rapen om toch te gaan rennen, maar aangezien Zoë dit keer ook mee ging trainen kon ik geen Sjaak afhaak zijn 😉 Ik ben dus wel gegaan, maar ik weet zeker dat dit niet heeft bijgedragen aan de training. En laten we het er ook op houden dat ik gedurende tijden van examens nógal wat snoep en ongezonde ‘meuk’ naar binnen werk en ik ook niet echt goed drink. Oftewel: allemaal ingrediënten voor geen geweldige training. Maar I did it!

En uiteindelijk liep ik toch alle intervallen boven de 10 km p/u, meestal zelfs rond de 11. Helemaal niet verkeerd dus! En achteraf wel een fijn gevoel dat ik toch gegaan ben.

Vrijdag – Rust

Ik had gezien dat je op vrijdagmiddag van 12:30 tot 13:30 ook baantjes kunt zwemmen in het zwembad waar ik vaker heenga. Aangezien ik tegenwoordig dus de vrijdagmiddag vrij ben (jeej!) had ik bedacht om vandaag te zwemmen. Aangezien ik het gisterenavond echter een erg zware training vond, leek het mij beter om rust te nemen. Soms moet je ook gewoon naar je lichaam luisteren en dat probeer ik dan ook te doen. Meestal als ik een hardlooptraining op de planning heb staan en ik voel mij moe, ga ik vaak toch wel en tijdens het lopen valt het dan mee. Dat is dan meer een motivatie-dingetje. Maar in dit geval voelde ik ook gewoon gisteren tijdens het lopen dat ik echt even moet ‘bijkomen’. Klinkt misschien wat vreemd aangezien ik alleen maar mentaal bezig ben geweest met studeren, maar als ik dus moet leren dan ga ik daar zo vol voor, dat ik daarna vaak echt moet bijkomen.

Dus in plaats van zwemmen, ben ik lekker bij mijn zusje (en neefjes) gaan lunchen en daarna lekker in huis aan de gang gegaan. Dat was een beetje verwaarloosd de afgelopen dagen 🙂

Zaterdag – Rust

Ik had besloten om op zondag te gaan hardlopen, dus vandaag een dagje extra rust.

Zondag – Hardlopen

En vandaag dus gaan hardlopen! Ik had eigenlijk geen plan. Korte loop, lange loop? Ik wist niet waar ik zin in had… dus gewoon van huis gegaan om te kijken hoe het zou gaan!

Ik had besloten om eens goed op mijn hartslag te letten tijdens het lopen. Ik heb van te voren gekeken naar de zones die zijn bepaald bij het Sport Medisch Onderzoek. Ik had besloten te willen lopen in de zone waardoor je duurvermogen verbetert (in mijn geval tussen de 136 en 159). Dat betekent een vrij lage hartslag en dus ook een lager tempo dan gebruikelijk.

Uiteindelijk liep ik 10 kilometer en hield ik mijn hartslag rond de 155, dus plan geslaagd! Daarna deed ik thuis nog een paar spierverstevigende oefeningen.

Afrondend

Een pittige training op donderdag, maar dat soort trainingen zijn nodig om vooruit te komen! Verder was het een vermoeiende week, maar dat had dus meer te maken met het examen dan met sporten.

Volgende week zondag is het dan zo ver: de halve marathon! Afgelopen week is mijn startnummer binnengekomen. Aankomende week dus een rustige week qua trainingen, zodat ik mijn energie en krachten spaar voor zondag. Primair is mijn doel om hem gewoon uit te lopen. Als er geen gekke dingen gebeuren, ga ik er ook gewoon van uit dat dat gaat lukken. Maar uiteraard zou ik Phyllis niet zijn, als ik mijzelf ook een specifieker doel heb gesteld. En dat doel is om onder de 2 uur te finishen. Is dat haalbaar? Ik denk het wel, maar dat zal wel afhangen van de omstandigheden zoals het weer en of ik mij gewoon fit en energiek voel. En als het er niet inzit, dan niet. Zo nuchter ben ik dan ook wel weer. Dan heb ik in ieder geval een halve marathon gelopen en is het weer een mooi doel voor de volgende keer!

Countdown: Nog 1 week tot de halve marathon!

2 gedachtes over “Weekly Blog #10

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s