Weekly Blog #9

Week 9: dit was een goed trainingsweek! Aan het eind van deze week nog maar 2 weken te gaan tot de halve marathon op 18 maart in Nijmegen, dus dat geeft goede moed 😉 Lees je mee?

Maandag – Rust

Vandaag had ik een rustdag. Ik heb nog overwogen om krachttraining te doen, maar omdat mijn training van gisteren niet zo goed ging (zie mijn blog van week 8) heb ik besloten dat een avondje echt rust nemen mij beter zou doen.

Dinsdag – Hardlopen

Vandaag was het weer tijd voor een training met de loopgroep. De training bestond uit het hardlopen naar de Lambooybrug in Den Bosch, zo’n 5 km vanaf de startlocatie van de training. Aldaar liep je, naar eigen keuze, 3-5x het klavertje ‘Lambooybrug’. Eén rondje is ongeveer 1250 meter.

Na het tweede rondje ging het eigenlijk steeds lekkerder. Het tempo zat er aardig in en het gevoel was goed. Ik raak in de auto ook altijd de weg kwijt op deze brug, en tijdens het lopen wist ik ook niet meer waar ik nu precies zat en hoe lang het rondje nog duurde. Maar dat was niet erg! Daardoor liep ik echt met verstand op nul gewoon mijn rondjes. Uiteindelijk heb ik 4 rondjes gedaan, oftewel 5 kilometer lang heuveltje op/heuveltje af.

Uiteraard moesten we daarna weer terug naar de startlocatie, dus weer 5 kilometer. Uiteindelijk betekende dit dus een training van maar liefst 15(!) kilometer op een dinsdagavond. Dat maakte gelijk dat ik mijn mindere training van afgelopen zondag ben vergeten. Die is nu immers ruimschoots goedgemaakt 😉

Dat is het fijne aan het lopen met zo’n groep. Normaal gesproken zou ik écht geen training van 15 kilometer op een doordeweekse avond lopen. Dat zijn afstanden die ik voor het weekend ‘bewaar’. Doordeweeks train ik dan ’s avonds een half uurtje tot drie kwartier. Dat komt ook doordat het donker is en ik dus niet veel varieer qua route. Door deze trainingen met de groep loop ik dus ook doordeweeks langere afstanden en kan ik dus ook mijn lichaam laten wennen aan meer trainen.

Woensdag – Rust

Een rustdagje! Lekker uit eten geweest 🙂

Donderdag – Hardlopen

Ook vandaag stond er weer een training met de loopgroep op de planning. Het was koud!! Laagjes aan dus 😉 Vandaag stond er ‘vaartspel’ op de planning. We liepen de wijk in rondom de atletiekbaan, deden warming-up oefeningen en liepen vervolgens op verschillende plaatsen ‘rondjes’. Dat ziet er dan via de registratie zo uit:

Rondjes

Het eerste setje bestond uit een soort klavertje lopen. Daarna liepen we rustig door naar een weg die in een rondje liep (heel toepasselijk ‘Rondeweg’ geheten). De helft van het rondje liep je heel rustig, de andere helft liep je op tempo. Dat rondje deden we drie keer. Het volgende stuk was het lopen naar een 1e t/m de 5e lantaarnpaal. Heen snel, terug rustig. Daarna op rustig tempo naar een ander stuk in de wijk gelopen, alwaar je in tweetallen om en om een rondje moest rennen en elkaar afwisselde. Dat deden we drie keer. Ten slotte liepen we rondjes om een blok huizen heen, als je elkaar tegenkwam ging je versnellen en bij de volgende keer elkaar tegenkomen weer langzaam lopen. Dat deden we zo’n 10 minuten.

Ik vond het een leuke training! De afwisseling tussen de soorten intervallen is leuk en je hoeft zelf niet na te denken over welke interval je nu eens zal gaan doen. Ik ben wel redelijk competitief ingesteld, waardoor ik vaak (samen met de trainer) voorop liep tijdens de intervallen. Maar ik hield het wel vol! Haha. Dat motiveert je wel om nét dat beetje extra te geven tijdens je interval.

Uiteindelijk liepen we zo’n 9 kilometer (volgens Nike+ 8,9, volgens mijn Fitibt 9,9… Dat zal denk ik komen doordat Nike+ pauzeert als je stilstaat bijvoorbeeld tijdens oefeningen en dat de Fitbit doorloopt?). Het was een iets kortere training dan normaal gesproken, maar vanwege de kou was het een mooie training.

Vrijdag – Rust

Vanmiddag was ik vrij. Voortaan werk ik nog ‘maar’ 36 uur en dat betekent vrije vrijdagmiddagen: jeej!! Ik ging vandaag echter niet lopen, maar nam rust.

Zaterdag – Krachttraining

Dit weekend ben ik de boeken weer ingedoken. Volgende week donderdag staat er namelijk een mondeling examen van een specialisatieopleiding op de planning en daar moet voor gestudeerd worden. Constant leren is echter ook niet productief, dus in de loop van de middag besloot ik krachttraining te gaan doen. Buiten lag sneeuw en het was nogal glad, dus hardlopen zag ik niet zitten.

Ik deed 40 minuten oefeningen voor mijn core/benen. Ik ben blij dat ik het weer heb gedaan! Ik voelde wel wat spierpijn op zondag hiervan 😉

Zondag – Hardlopen

Vandaag stond er een niet te lang rondje hardlopen op de planning. Niet te lang, omdat dat teveel tijd van het leren zou kosten en ik na een echt lange loop ook graag even uitrust. Daar heb ik nu de tijd/rust niet voor. Daarom had ik besloten om 10 kilometer te lopen, maar dan wel op tempo. Dan heb ik in ieder geval de intensiteit gehad.

De bedoeling was om de eerste 5 kilometer rond de 5:40 per kilometer en daarna 5:30 per kilometer te lopen. De eerste twee kilometet gingen echter al te snel (5:19 en 5:28). Dat corrigeerde ik in kilometer drie, door 5:44 te lopen. Daarna gewoon lekker doorgelopen op gevoel. Het gemiddelde tempo was echter de hele tijd rond de 5:30 en het voelde vrij goed.

Dan komt het psychische aspect om de hoek kijken. Na 5 kilometer hoefde ik er nog ‘maar’ 5. En ik kom meestal pas wat later op gang. Zou ik het volhouden? Ik ging er gewoon voor 😉

Het lukte! Waar ik de eerste 5 in gemiddeld 5:31 per kilometer liep, liep ik de tweede 5 kilometer in 5:18 gemiddeld!! Uiteindelijk liep ik dus de 10 kilometer in 5:25 gemiddeld (11,1 km p/u), EEN PR!! Namelijk 54 minuten rond op de 10 km. En dat in een training! Mijn vorige PR was tijdens de Kruikenloop en was 56:45 en daar ging ik kapot (door een te snelle eerste 5). Nu maar liefst 2:45 minuut sneller! Wauw, wat gaaf. En wat ben ik trots op mijzelf. Afgelopen week bedacht ik mij nog dat het mij mooi zou lijken om ‘een keer’ onder de 55 minuten te duiken op de 10 kilometer, wellicht tijdens de Vrijstad Vianen Loop op 15 april had ik bedacht. Omdat we dan met een team lopen en je dus kans maakt om hoog te eindigen met snelle tijden… Ik had echt niet gedacht om dit vandaag te lopen!

Afrondend

Wat een goede trainingsweek! Ongeveer 34 kilometer gelopen in drie trainingen, een forse PR-verbetering in mijn training op zondag én krachttraining gedaan. Zeer diverse weersomstandigheden meegemaakt (een gevoelstemperatuur op donderdag van -15 en in het zonnetje in een graad of 10 op zondag) en mijn heup heeft niet gezeurd!

Op het moment van publiceren van deze blog zijn er nog maar twee weken te gaan tot de halve marathon in Nijmegen. Mijn goede training van vandaag draagt bij aan een positieve instelling daarvoor 😉
Countdown: Nog 2 weken tot de halve marathon!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s