Weekly Blog #8

De wekelijkse blog van trainingsweek 8 staat alweer online… En om maar direct met de deur in huis te vallen qua nieuwtjes, mocht je het hebben gemist: NEW YORK IS DEFINITIEF!!! Afgelopen week zijn de vliegtickets, het startbewijs én het verblijf geboekt. Er is geen weg meer terug. Op 4 november 2018 loop ik de marathon van New York! Maar laten we dit enorm mooie doel eventjes ‘opzij’ zetten en bekijken hoe het is gegaan met de trainingen voor de halve marathon. Want die moet eerst gelopen worden ;).

Maandag – Baantraining

Het valt mij erg mee hoe mijn benen voelen na die 20 km van gisteren! Eigenlijk geen spierpijn of andere pijntjes. Dat is fijn!

Vandaag trainde ik mee bij de atletiekvereniging in Den Bosch. Op maandag staat daar een training op de baan ingepland. De training begon met 1600 meter rustig inlopen. Daarna deden we oefeningen met steeds andere beenheffingen, en daarna begon de echte training van 3×1200 meter op 80% van je hartslag. Nu heb ik laatst wel mijn maximale hartslag laten onderzoeken, maar ik heb er nog niet op getraind. Dit was de eerste keer. Toch weer een andere manier van trainen en dat is wel wennen. Daarna liepen we twee rondjes rustig uit en werden er kort wat spieren gestretcht (is dat goed vervoegd? Haha).

Ik heb nu de training bij de atletiekvereniging in Den Bosch en Vught kunnen vergelijken. Mijn voorkeur gaat uit naar die in Vught. Ik had de baantraining anders voorgesteld (ik had interval verwacht) en ik vind het lopen in de groep op de weg dan leuker, dat levert meer interactie tussen elkaar op. Op de baan liep ik uiteindelijk het grootste deel alleen. In Vught staat er twee keer per week een training op de weg op de planning, wisselend van duurlopen tot diverse soorten intervallen. Volgende week ga ik twee keer meetrainen in Vught.

Dinsdag – Krachtoefeningen

Vandaag deed ik 40 minuten oefeningen voor mijn benen en core. Iets minder enthousiast dan vorige week (want drie dagen spierpijn vond ik wel een beetje veel haha), maar een goede training was het wel. Fijn om dit weer gedaan te hebben! Al is het maar één keer per week, iets is beter dan niets.

Woensdag – Rust

Een rustdagje!

Donderdag – Rust

Ook vandaag pakte ik rust. Eigenlijk was het de bedoeling om ’s avonds een loop van zo’n 5 kilometer te doen. Even snel, want er stonden ook andere afspraken op de planning vanavond en ook hadden we een hond te logeren die uitgelaten moest worden. In de auto terug naar huis na het werken bedacht ik me in welke volgorde ik alles zou gaan doen. Tot ineens het ‘kwartje’ viel. Ik had morgen vrij genomen. Waarom zou ik dan niet gewoon lekker op mijn gemakje vrijdag overdag gaan lopen in plaats van nu snel in het donker een saaie route?! Uiteindelijk liep ik vanavond dus niet, maar heb ik heerlijk op de bank gezeten en de film “De Marathon” gekeken. Aanrader overigens en staat gewoon op Netflix.

Vrijdag – Hardlopen 

20180223_125836.jpgZo gezegd, zo gedaan. Normaal sport ik op vrijdag(avond) niet en dat bevalt erg goed. Maar vandaag had ik dus een dag vrij genomen en had ik overdag tijd. Joost is vrij in verband met zijn nieuwe baan waar hij 1 maart begint en we hadden dus een hond te logeren. Ik vond het dan ook leuk om een extra dagje thuis te zijn, omdat ik zaterdag ook de hele dag weg zou zijn. Joost moest overdag even weg en dus heb ik toen mijn hardloopkleding aangetrokken en ben voor een lekkere rustige loop op pad gegaan.

Wat waaide het hard zeg! Op bepaalde stukken had ik flinke tegenwind. Wel scheen er een prachtig zonnetje. Waar blijft dat voorjaar!? Ik heb er een rondje van 6,5 km door de Bossche Broek van gemaakt. Op een rustig tempo, want we zouden later die dag nog gaan wandelen in het bos. Wat heerlijk om overdag te lopen zeg. Later in de middag zijn we dus met de hond naar het bos gegaan en heb ik al met al flink wat bewogen vandaag.

Zaterdag – Rust

Nouja, rust… De hele dag over de Huishoudbeurs gestruind samen met mijn zusje en mijn moeder. Dat slenteren kost toch ook best veel energie 😉

Zondag – Duurloop

20180225_125933.jpg

Vandaag had ik een lange duurloop gepland. Ik voelde mij echter vrij moe, maar ik ben wel gewoon gegaan. Alleen kwam ik écht niet vooruit. Mijn benen waren zwaar en het kostte erg veel energie. Uiteindelijk heb ik ‘maar’ 7,5 km gelopen op een heel traag tempo. Toch wel opvallend om te zien dat die rustige loop van vrijdag zo relaxt aanvoelde en dat het lopen vandaag (op een langzamer tempo dan vrijdag) zo zwaar kan zijn.

Wel schaapjes gespot en het was weer prachtig weer 😉

Afrondend

Terugkijkend voelde dit als een flinke trainingsweek. Het waren dan geen echte lange lopen, maar als ik dan terugdenk aan hoe zwaar die training op zondag voelde.. pff! Ik denk overigens ook dat het misschien niet zo verstandig was om maandagavond te trainen terwijl ik op zondag zo’n lange loop van 20 kilometer had gedaan. Het was waarschijnlijk beter geweest om echt even de rust te pakken. Het was fijn om op vrijdag overdag te kunnen lopen en ook ben ik erg blij dat ik weer een goede krachttraining in heb kunnen plannen.

De halve marathon komt snel dichterbij, over drie weken is het al zo ver. Volgende week train ik twee avonden mee bij de vereniging in Vught. In het weekend zal ik een korte duurloop doen, omdat ik dan moet leren voor een mondeling examen dat ik op 8 maart heb. Dan heb ik de rust niet om op pad te gaan voor een lange duurloop. Verder hoop ik er ook nog een avond krachttraining bij te doen. Of dat allemaal is gelukt, lezen jullie volgende week in update nummer 9!

Countdown: Nog weken tot de halve marathon!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s