Weekly Blog #4

Deze week mocht ik er weer voor gaan! De week begon met een Sportmedisch onderzoek en eindigde met een duurloop van maar liefst 18 kilometer.

Maandag – Sportmedisch onderzoek

Vandaag had ik mijn Sportmedisch onderzoek bij het Sportmedischcentrum van het Jeroen Bosch Ziekenhuis in Den Bosch. Ik moest mij om 18.00 uur melden. Eerst had ik een intake met de sportarts. Ze vond dat ik al erg bewust bezig was met mijn doel en mijn trainingen voor dat doel.

Vervolgens vond de verdere check-up plaats, inclusief inspanningstest. Ik mocht kiezen: op de fiets op de loopband. Dat werd dus op de loopband. Ik heb helemaal niks met fietsen en de resultaten van een fietstest zouden dan omgerekend worden voor het lopen etc. Aangezien het mij toch om het hardlopen gaat, leek het mij dus beter om de test gewoon op de loopband te doen. Volledig aan de plakkers voor mijn hart, masker op, harnas om (voor als je valt) en toen maar gaan lopen. De loopband begon op 7 km p/u en ging elke minuut met 0,5 km omhoog. Uiteindelijk heb ik hem vlak voordat hij naar de 13,5 km p/u ging gestopt. Ik ben sowieso altijd wat instabieler op zo’n loopband, en doordat je met allemaal kabels aan je lijf loopt voel je je toch wat beperkter. Nog harder dan 13 km p/u leek mij dan ook niet verstandig (en uiteraard was ik ook al redelijk kapot haha).

Mijn maximale hartslag was 200. Volgens de sportarts had hij mogelijk nog wel íets hoger kunnen zijn, mits de snelheid van de loopband niet nog hoger opgevoerd zou worden. Maar dat zal wel niet veel schelen. Ik heb nu trainingszones meegekregen, zodat ik ook op hartslag kan gaan trainen.

Verder is alles in orde!

Dinsdag – Hardlopen

De motivatie was vandaag niet zo goed aanwezig. Uiteindelijk ben ik toch gegaan, maar niet al te lang. Ik heb er een run van 3 km van gemaakt. Mijn kuiten voelden erg stram aan. Vreemd, dat heb ik nog nooit gehad. Wel had ik gewoon mijn compressiesokken van Stox aan. Waar het door kwam weet ik niet, gelukkig had ik er later in de week geen last meer van.

Woensdag – Buikspieren & Zwemmen

Vanavond heb ik eerst een 10 minuten workout gedaan voor mijn buikspieren. Dat was zwaar zeg! Die buikspieren van mij stellen echt niks voor haha. Werk aan de winkel dus!

Daarna ben ik naar het zwembad gegaan, daar heb ik drie kwartier baantjes gezwommen. Ik heb ze niet geteld 😉

Donderdag – Intervaltraining

Spierpijn in mijn buik! Wauw daar moet ik echt meer aandacht aan gaan geven. Voor vandaag stond er een intervaltraining op de planning van 7×400 meter. Normaal gesproken deed ik intervaltrainingen van 200 meter. Dus dat is een verdubbeling… Nouja, laten we maar eens kijken hoe dat gaat.

Grappig om te merken is dat het tot de 200 meter prima gaat, en dat die 200 meter die daarop volgen echt een stuk zwaarder zijn. Je ‘went’ dan toch aan die 200 meter.

Helaas drukte ik na de eerste herhaling niet goed op pauze, waardoor het gemiddelde tempo niet helemaal klopt. Maar toch: ik heb in totaal 2850 meter echt hard gelopen, met een gemiddelde pace van 4:34. De paces per herhaling waren: 5:06, 4:25, 4:14, 4:20, 4:20, 4:37 en ten slotte 4:10. En dit vind ik dus echt heel leuk om te zien, data van mijn Fitbit:

Hartslag

Tempo

Je ziet echt goed de stukken waar ik aan het hardlopen was en waar ik rust had (die stukken heb ik gelopen en ze duurden zo’n 3 minuten). Je ziet het uiteraard aan het tempo (dat tijdens het rennen dus best mooi gelijkmatig was als je dit zo ziet!) maar ook zie je mijn hartslag steeds dalen gedurende de rustperiodes. Wel is er een verschil tussen de eerste en latere sets, mijn hartslag zakt dan minder ver terug dan in het begin.

Vrijdag – Rustdag

Vandaag rust. Morgen 18 km lopen! Wel een late avond voor mijn doen, vanwege een pubquiz waar ik aan mee deed.

Zaterdag – Duurloop

Vandaag stond er dus een duurloop van 18 kilometer op de planning.

De eerste 10 km heb ik samen met Zoë gelopen, daarna is zij naar huis gegaan en heb ik er nog een rondje van 8 km achteraan geplakt. Tijdens die eerste 10 km werd er natuurlijk weer gekletst, maar toch liepen we gemiddeld 6:18 minuten per kilometer, erg netjes.

Mijn kilometers daarna gingen wat sneller, als je niet praat en muziek opzet gaat dat vanzelf. Helaas kreeg ik wel last van mijn heup. Toen moest ik kiezen: doorgaan of stoppen. Uiteindelijk ben ik toch doorgegaan. Verstandig of niet? Dat zou ik daarna wel merken. Bij 15 km stopte mijn koptelefoon er eerst aan één kant mee en daarna aan de andere kant ook. Grr. Maar op zich: voor die 5 euro die hij heeft gekost bij de Action 4 jaar geleden heb ik er toch lang plezier van gehad.

Na het lopen goed mijn spieren gestrekt. Daarna lekker gedoucht en even uitgerust. ’s Middags ben ik even de stad in geweest. Ik voelde mijn heup wel, maar ik kon gewoon fatsoenlijk lopen. Dat was na de Zevenheuvelenloop wel anders 😉 Wel is nu voor mij (weer) bevestigd dat ik echt moet gaan werken aan het verstevigen van mijn spieren. Verder ben ik eigenlijk niet extra vermoeid.

Vandaag was dus mijn langste afstand die ik ooit heb gelopen. Weer een kilometer verder dan die 17 van twee weken terug 😉

Zondag – Rustdag

Vandaag rust van sporten! Even mijn benen rust geven, ik voel de kilometers van gisteren in mijn bovenbenen haha. Vanavond lekker uit eten 🙂

Afrondend

Deze week moest ik na mijn rustweek echt wel weer even inkomen. Het liefste train ik op maandag, maar door het onderzoek ging dat niet. Dinsdag had ik wat motivatie-opstartproblemen, maar vanaf woensdag had ik het gewoon weer te pakken! Volgende week ga ik er weer tegenaan en ga ik ook krachttraining inplannen.

Countdown: Nog 7 weken tot de halve marathon!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s