Zwemmen in combinatie met hardlopen

IMG_5163 (2)Er is uiteraard al het nodige geschreven op internet over de combinatie van hardlopen en zwemmen. Zelf probeer ik elke week een zwembadtraining in mijn schema in te plannen. Het is een afwisseling met het lopen en het schijnt goed voor je hardloopprestaties te zijn. Tijd om eens de nodige research te doen.

Laat ik voorop stellen: ik ben geen expert, ik maak gebruik van informatie die ik op internet heb gevonden. Uiteraard heb ik deze informatie doorgenomen en alles zoveel mogelijk geprobeerd te verifiëren op meerdere plaatsen, maar uiteindelijk is dit gewoon een verzameling van informatie die ik op internet heb gevonden. Ik heb zoveel als mogelijk de linkjes genoemd waar ik mijn informatie vandaan heb gehaald.

Waar is zwemmen goed voor?

Om maar even bij het begin te beginnen en nog geen relaties tussen de verschillende sporten te leggen: waar is zwemmen goed voor?

  1. Bewegen. Sowieso is zwemmen natuurlijk een vorm van lichaamsbeweging en reeds alleen daarom al een goed idee.
  2. Vermindert angst. Dit is onderzocht door People’s Journal of Scientific Research in 2011. Er is getest met een trainingsperiode van 12 weken, en de verschillen tussen de angstniveau’s voor en na deze periode waren duidelijk zichtbaar. Kleine noot: in het onderzoek werd 6x per week 60 minuten gezwommen. Onderzoek zelf lezen?
  3. Goed voor je hart. De aders rondom je hart worden flexibeler waardoor je bloed makkelijker rond kan pompen. Ook werkt het bloeddrukverlagend. Lees er hier meer over.
  4. Meerdere spiergroepen tegelijk. Je bent met je hele lichaam aan het werk en traint op deze manier dus diverse spiergroepen tegelijk.

Zwemmen naast je hardlooptrainingen

Dan nu de vraag: (waarom) is zwemmen naast je hardlooptraining een goed idee?

  1. Het verhoogt je loopcapaciteit. Volgens dit onderzoek steeg de loopcapaciteit van de proefpersonen na 12 zwemtrainingen met 6%. Doordat de ademfrequentie tijdens het zwemmen wordt beperkt, leidt dit uiteindelijk tot sterkere spierkracht van je ademhalingsspieren. De mogelijkheden om adem te halen tijdens het zwemmen zijn namelijk anders ten opzichte van het droge.
  2. Het is een goed herstel na bijvoorbeeld het lopen van een marathon. Een marathon vergt veel van je lichaam en het is belangrijk om daarna goed te herstellen. Om dit herstel te verkorten, kun je volgens deze coach prima gaan zwemmen.
  3. Als je geblesseerd bent, levert zwemmen een veel mindere belasting van je lichaam op. Zwemmen heeft immers een lagere impact op je lichaam dan hardlopen.
  4. Zwemmen leidt tot een verbetering van je hardloopprestaties. Volgens dit onderzoek (uitgevoerd in opdracht van Speedo) merkten 86% van de onderzochte hardlopers dat zwemmen hun hardloopprestaties verbetert. Het onderliggende onderzoek heb ik niet kunnen vinden en opgemerkt moet worden dat het artikel een advertorial is. Het leuke aan dit artikel is wel dat ze je uitdagen om 1 kilometer te zwemmen in de tijd dat je 5 km hardloopt. Uit eigen ervaring: dat is nog lastiger dan je denkt. Zo doe ik 40 minuten over 1 kilometer zwemmen, maar loop ik 5 km hard in zo’n 28 minuten. Dat is toch een fors verschil van 12 minuten. Wellicht leuk om dit uitgangspunt in gedachten te houden als ik regelmatiger zwem. Wellicht kom ik dichterbij?
  5. Je gebruikt tijdens het zwemmen andere spieren dan tijdens het hardlopen. Je core is ook erg belangrijk tijdens het hardlopen, maar het is toch vaak een gebied dat minder aandacht krijgt. In het water moeten deze spieren juist werken om in de juiste positie te blijven en zo draagt zwemmen weer bij voor je hardloopprestaties.
  6. Zowel hardlopen als zwemmen verhogen je VO2max. Met 11,5 week driemaal per week één keer trainen, lieten de hardlopers in dit onderzoek een stijging van 28% en de zwemmers een stijging van 25% zien.

Maar er zijn ook tegengeluiden (weliswaar een stuk minder). Volgens deze website doet zwemmen niet heel veel voor je hardloop-prestaties. En vanuit een ander perspectief bekeken: wat nu als je een goed getrainde zwemmer bent, ben je dan ook goed in hardlopen? Dat lijkt er niet op. Echter ben je door het zwemmen wel gewend aan zware trainingen, zodat hardlooptrainingen niet zo zwaar lijken.

Conclusie

Is zwemmen in combinatie met hardlopen een goed idee? Volgens mij wel. Zie het zwemmen vooral als een aanvulling op je hardlooptrainingen. Het vervangt ze niet. Het is logisch dat je niet sneller gaat lopen als je alleen maar zwemt. Daarvoor moet je gewoon gaan hardlopen. Maar als aanvulling op je hardlooptrainingen, om bijvoorbeeld overbelasting te voorkomen, kan het een uitkomst zijn. Zo heb ik moeite om niks te doen. Mijn hoofd denkt “ik moet iets doen”, maar tegelijkertijd weet ik dat het niet verstandig is als ik weer ga hardlopen omdat ik bijvoorbeeld de dag erna een zware training heb staan. Dan kies ik voor een zwemtraining. Achteraf heb je toch dat goede gevoel omdat je hebt gesport, maar het brengt je hardlooptrainingen niet ‘in gevaar’.

Doe jij alternatieve trainingen naast het hardlopen? Heb je wel eens gezwommen en heb je gemerkt dat dit je heeft geholpen? Ik hoor het graag!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s