Weekly Blog #2

En zo zijn we alweer een week verder. De eerste twee weken van januari zijn voorbij en het trainen gaat lekker. Lees je mijn weekupdate mee?

Maandag – Hardlopen & Kracht

Vandaag stond er weer een run op de planning. Na de 15 kilometer van afgelopen zaterdag heb ik eigenlijk vrijwel geen last gehad van spierpijn, wat een goed gevoel! Ik had zin om vandaag weer te gaan. Ik twijfelde lang over de lengte: 7 km, 8 km, of gewoon kijken hoe het gaat?

Toen ik begon merkte ik dat ik vrij snel liep. Op zich ging het prima. Toen mijn Nike+ app bij 2 km nog steeds datzelfde gemiddelde tempo aangaf dacht ik dat het misschien wel leuk zou zijn om dan gewoon een run op een hoger tempo te lopen. Alleen 8 km zou er dan niet inzitten. Bij 3 km nog steeds datzelfde gemiddelde tempo. Oké, ik besloot om eens te gaan proberen om mijn 5 km PR te verbreken. And so I did! Uiteindelijk had ik de 5km in 27:43 gelopen. Geen enorme verbetering, maar een PR loop ik normaal alleen in wedstrijden en ik besloot pas na de helft om ervoor te gaan. Wat gaf dat een goed gevoel. Bij 5 km was ik alleen nog niet thuis, dus de uiteindelijke run was 6 km.

En aangezien ik mij zo happy voelde met mijn training, daarna ook nog een kwartiertje wat spierversterkende oefeningen gedaan in de garage. Onder andere squats en wat buikspieroefeningen. Dat laatste heb ik dinsdag en woensdag wel gevoeld. Daar moet ik echt meer aandacht aan gaan geven!

Dinsdag – Zwemmen

Vandaag stond er weer een training in het zwembad op de planning. Dit keer samen met Zoë. Oftewel: ik heb geen baantjes geteld, dat gaat zo lastig tijdens het kletsen. We hebben een uurtje gezwommen.

Woensdag – Rustdag

Ook nodig 😉

Donderdag – Interval

Na een volledige dag cursus, ’s avonds met Zoë een intervaltraining gedaan van 7×200 meter. Toch opvallend hoe 200 meter de ene keer zo voorbij lijkt te zijn, en de andere keer denk je “Ik ben er toch al wel bijna” en je app dan 60 meter aangeeft. Ai. Even doorbijten.

De training voelde zwaarder dan de vorige keer, maar het gemiddelde tempo van de intervallen lag op 4:06. Dat was sneller dan de vorige keer dus! En het grote voordeel van een dergelijke intervaltraining blijft gewoon dat je in korte tijd een intensieve training afwerkt.

Het volgende doel is dat we met langere intervallen gaan werken. Al kijken we daar wel een beetje tegenop (en dan zijn de intervallen van 400 meter nog tot daaraan toe, maar 800 meter interval?!). We zullen zien 😉

Vrijdag – Rustdag

Op vrijdag plan ik eigenlijk nooit trainingen in. Ik vind het lekker om de werkweek rustig af te sluiten en echt dat weekendgevoel te hebben. Ook was het vandaag Joost zijn 30e verjaardag en kwam er ’s avonds wat familie langs om daar een taartje op te eten.

Voor morgen heb ik een lange duurloop gepland staan. Mijn langste ooit: 17 kilometer. Als ik een wedstrijd heb, dan is mijn gewoonte om de avond ervoor pasta van Happy Italy te eten. Ach, als het in mijn hoofd werkt dan houden we die traditie er maar in. Vanwege Joost zijn verjaardag wilde hij graag pizza eten. Oftewel: dat matchte goed. Dus aan mijn voorbereiding zou het zaterdag niet liggen.

Zaterdag – Duurloop

Vandaag was het dus tijd voor mijn lange duurloop. De afstand daarvan ben ik aan het opbouwen, om zo naar de halve marathon toe te trainen. Wekker om 9.30 uur, rond 10.00 uur ging ik er maar eens uit en aan het ontbijt. En mijn les van de vorige keer toegepast: niet overdrijven met drinken. Dus alleen een kopje thee en wat water gedronken. Joost vroeg zich af of ik echt op alleen een schaaltje yoghurt en een banaan mijn loop ging doen. Uhm ja. Dat was wel de planning. Maar uiteindelijk heb ik toch om 11.15 een wit pistoletje afgebakken en dit droog gegeten.

En toen was het go-time. Ik had een rondje van 9 km, dat ik twee keer zou lopen. Weinig nadenken, en op die manier kon ik het in mijn hoofd weer in twee zeer behapbare stukken opdelen. En ook weer die wetenschap van thuis kunnen pauzeren halverwege vind ik gewoon heel fijn.

Ik begon voor mijn gevoel op een langzaam tempo en het was ook mijn bedoeling om langzaam te lopen (zo rond de 6:30 per km). Maar toch was mijn gemiddelde tempo de eerste kilometer 6:01 p/km. Dat was niet de bedoeling. Het laten zakken van het gemiddelde ging ook in km 2 nog niet goed (toen 6:06). Pas kilometer 3 werd langzamer (6:24). Dat was ook gelijk de langzaamste van de hele run. Overigens heb ik altijd wat moeite met die eerste 3 kilometer. Psychologisch dingetje. “Waarom doe ik dit” en “Hoe lang nog?!” komt regelmatig langs in mijn hoofd. Eerlijk is eerlijk: het wordt minder. Maar dat zal ook komen doordat mijn lopen steeds langer worden en 3 km dus echt steeds minder lijkt/is.

We gaan door. Mijn tempo wordt steeds hoger (6:16, 6:09, 6:00 en kilometer 7 zelfs in 5:43). Bij 9 km was daar thuis weer even de pauze. Water drinken, wc-bezoekje en weer door. Tegen Joost gezegd “ik ga te snel”. Waarop hij vroeg: “maar als je het volhoudt is het toch niet te snel?”. Daar had hij ook een punt. Maar zou ik dit wel volhouden? Dat was juist mijn vraag. Mijn tweede ronde heb ik iets korter gemaakt (ik kon ergens een eerdere afslag nemen) waardoor ik beter uit zou komen qua totale afstand.

Het ging eigenlijk best lekker. Het duurt bij mij gewoon even voor ik op gang ben. Kilometer 14-17 heb ik zelfs allemaal onder de 6:00 minuut per kilometer afgelegd (boven de 10 km p/u dus). En best wel iets om op te merken: geen last van mijn heup! Uiteraard voel ik hem wel, maar dat was gewoon ergens op de achtergrond en tsja, het is nu eenmaal een gevoelig plekje. Dus dat je dat dan voelt zo rond de 14 km, is ook niet heel gek. Het was geen pijn en ik heb mij gewoon weer op de muziek gefocust en er verder geen last van gehad.

Uiteindelijk gemiddelde tempo: 6:04 per kilometer! 17,02 kilometer in 1:43:05. Best wel een stuk sneller dan die 15 km van vorige week. Joost zijn opmerking was dus niet zo gek. Maar op de één of andere manier denk ik dat ik een dergelijk tempo (nog) niet vol kan houden op deze afstand. Maar gelukkig heb ik voor mijzelf het tegendeel bewezen. En toen ik thuis kwam was er nog een stukje taart van gisterenavond over. Jammie!

Zondag – Rustdag

Na gisteren heb ik deze rustdag wel verdiend (en rust is net zo belangrijk natuurlijk). En ik heb ook spierpijn van gisteren in mijn bovenbenen.

Afrondend 

Dit is een goede trainingsweek geweest. Drie hardlooptrainingen en één zwemtraining. Geen last van mijn heup gehad en twee verbeteringen in één week (een PR op de 5km en een langste afstand van 17 km).

Op naar week 3, dat is een ‘rustweek’. Oftewel: wat rustiger aan (maar wel gewoon trainen). Dit mede doordat ik op 22 januari het sportmedisch onderzoek heb, en dus het weekend daarvoor niet teveel inspanning moet leveren tijdens een lange loop. Aangezien ik nog best wat weken heb tot de halve marathon, heb ik mijn schema iets aangepast en van volgende week een rustweek gemaakt. Dus geen PR’s en geen langste afstand 😉

Countdown: Nog 9 weken tot de halve marathon!

Een gedachte over “Weekly Blog #2

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s