Weekly Blog #1

De eerste week van het nieuwe jaar en de eerste week van mijn blog! Hoe is het trainen mij deze week vergaan en wat heb ik eigenlijk gedaan?

Maandag – Hardlopen

Maandag was het 1 januari, dat betekent dat ik de nacht ervoor Oud & Nieuw heb gevierd. Niets spannends, gewoon samen thuis, maar dat betekent wel dat ik een stuk later in bed lag dan gebruikelijk en uiteraard ook een glaasje champagne op heb (en allerlei ongezonde dingen heb gegeten).

De bedoeling was in eerste instantie om vandaag 15 kilometer te rennen. Dat werd al snel aangepast naar 10, maar toen maandagochtend mijn wekker ging was mijn doel: als ik maar gelopen heb. Ik was erg moe. Dat zal waarschijnlijk ook te maken hebben gehad met het feit dat we de week daarvoor vijf dagen in Berlijn zijn geweest, daar veel hebben gelopen, dat ik zaterdag 8 km gerend had en natuurlijk oudjaar. Allerlei redenen dus, maar gevolg was gewoon dat ik echt moe was. Ik vond het zonde om deze vrije maandag niet te gaan lopen en toen mijn wekker ging ben ik er dan ook gewoon uitgegaan om te ontbijten, dit te laten zakken en vervolgens rond 11 uur te vertrekken.

Het tempo was niet verkeerd, ik begon rond de 6:17 per kilometer. Dat was sneller dan dat ik voor mijn gevoel ging. Echter na twee kilometer kreeg ik al last van mijn heup. Dat was niet zo mooi: normaal speelt dat pas op bij langere afstanden. Het gevoel trok niet echt weg en ik besloot er een 5 kilometer-rondje van te maken. Toch de moeite waard om te gaan, maar veel meer zat er vandaag gewoon echt niet in.

Terugkijkend op de statistieken van mijn Fitbit weken mijn hartslag en tempo helemaal niet zo ver af van mijn training van zaterdag. Toch voelde de 8 kilometer van zaterdag heerlijk en gingen deze een stuk gemakkelijker (ondanks de forse tegenwind) dan vandaag.

Dinsdag – zwemmen

Na de training van maandag had ik last van de spier in mijn rechterheup, daarom besloot ik te gaan zwemmen. Van te voren heb ik 10 minuten wat oefeningen gedaan om mijn bovenbeenspieren sterker te maken. Vervolgens naar het zwembad gegaan om daar baantjes te zwemmen.

Ik heb in totaal 40 baantjes gezwommen van 25 meter per stuk, oftewel één kilometer. Daar deed ik ongeveer 40 minuten over. Jammer genoeg kan mijn Fitbit niet tegen water en kan ik hem dus niet omhouden tijdens het zwemmen om deze activiteit te registeren en mijn hartslag (en tempo) te bekijken.

Woensdag – rustdag

Vanwege de aanhoudende last in mijn heupspier (en stiekem ook door het weer) heb ik vandaag een rustdag gepakt. Ik had bedacht om vanavond eens een keer mee te lopen met de Running Junkies in Den Bosch, maar dat komt wel een andere keer!

Donderdag – interval

Vandaag samen met Zoë een intervaltraining gedaan van 7×200 meter. Het gemiddelde tempo van de intervallen lag op 4:10 per kilometer en mijn hartslag zag ik heel mooi gelijktijdig met de intervallen omhoog gaan en daarna weer zakken.

Een vrij snelle/korte training, maar altijd wel fijn om gedaan te hebben!

Vrijdag – rustdag

Ook vandaag heb ik een rustdag gehad. We hadden ’s avonds een afspraak staan en er staat voor morgen een lange duurloop op de planning!

Zaterdag – duurloop 

Ik had mij laatst al twee keer voorgenomen om 15 kilometer te gaan hardlopen. Steeds kwam het er niet van, dus vandaag stond het wederom op de planning. Wekker gezet, ontbeten en twee uurtjes gewacht. Tegen 12 uur vertrok ik. Het was droog, maar wel fris. Warme kleding aan, muts op, handschoenen aan en gaan. ’s Ochtends had ik een route uitgestippeld. Eerst 9 km, dan thuis even wat water drinken en vervolgens nog 6 km. Dan hoefde ik in ieder geval geen flesje water mee te zeulen.

Deze ingeplande (drink)stop beviel goed, ook omdat ik erg nodig naar de wc moest toen ik op 7,5 km was. Weten dat je dan nog ‘maar’ 1,5 km hoeft is dan erg prettig. Wellicht had ik ’s ochtends iets teveel water en thee gedronken. Les voor de volgende keer.

Na deze pitstop weer vol goede moed verder gegaan aan de laatste 6 km. Want wat is nu 6 km? Zo gaat dat dus in mijn hoofd. Ik splits mijn route op. Na die eerste 9, moest ik er nog ‘maar’ 6. En 6, dat is geen wereldafstand. Er zijn momenten dat ook 6 km erg zwaar kan zijn, maar doorgaans is dat een goed behapbare afstand. Dus zodoende liep ik die laatste kilometers van mijn lange duurloop in een sneller tempo dan de eerste 9. Rond de 13 km werd het wel even zwaar, maar uiteindelijk was ik erg voldaan toen mijn Nike+ app 15 km aangaf. Duurloop: done!

Uiteindelijk gemiddelde tempo: 6:22 p/km. 1:35:21 onderweg geweest. En dat terwijl ik ook even heb gelopen rond de 7,5 km. Eigenlijk zeer tevreden dus!

Zondag –  rustdag

Heerlijk, dat gevoel dat je je lange training er al op hebt zitten op de zaterdag. Vandaag heb ik de laatste dingen aan mijn blog gedaan en heeft Joost foto’s van mij gemaakt die ik hiervoor kan gebruiken.

Ik kijk terug op een goede week. Maandag weliswaar korter gelopen dan gepland, maar dankzij de intervaltraining, de 15 km op zaterdag en de zwemtraining toch een goede trainingsweek geweest.

Op naar volgende week!

Countdown: Nog 10 weken tot de halve marathon!

Een gedachte over “Weekly Blog #1

  1. Hoi Phyllis, wat super leuk om met je mee te lezen tijdens de voorbereidingen voor de halve marathon. Knap hoor, vraagt toch ook veel discipline. Ik ga de komende tijd met je meeleven. Veel succes en plezier

    Geliked door 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s